Henschel Hs 126
Страна: Германия
Год: 1936


Ближний разведчик с экипажем из двух человек
Описание:
Hs 126
Henschel Hs 126
Flight, October 1939
"A.C." Types of the Luftwaffe
Фотографии

Hs 126

Ближний разведчик и корректировщик. Одномоторный цельнометаллический моноплан-парасоль с неубирающимся шасси (колеса в обтекателях). Являлся развитием конструкции самолета Hs 122. Создан в КБ фирмы "Хеншель флюгцойгверке" под руководством Ф. Николауса.
Опытный экземпляр Hs 126V1, переделанный из предсерийного Hs 122A-0, вышел на испытания осенью 1936 г. Серийный выпуск Hs 126A начался в январе 1938 г. Машину строили заводы "Хеншель" в Шенефельде и Иоганнистале. Всего выпущено 510 экз.
Экипаж самолета - 2 чел. Вооружение 2x7,9, бомбы до 100 кг.
Выпускались две основные модификации:
   - Hs 126A с мотором BMW 132Dc;
   - Hs 123B с мотором Bramo 323A-1/Q-1, позднее - A-2/G-2; трехлопастный винт, измененная выхлопная система.
Самолет состоял на вооружении в Германии с весны 1938 г., в Греции и Эстонии - с 1939 г. Эстонские машины летом 1940 г. были включены в состав ВВС РККА.
Первое боевое применение Hs 126A - осенью 1938 г. в Испании. К началу Второй мировой войны он стал основным ближним разведчиком Люфтваффе, вытеснив Не 45 и Не 46. В этом качестве самолет участвовал во всех основных кампаниях Вермахта: в сентябре 1939 г. - в Польше, в мае 1940 г. - во Франции, в апреле 1941 г. - в Греции и Югославии. В июне 1941 г. Hs 126 являлся единственным типом ближнего разведчика на советско-германском фронте. С ноября 1941г. он постепенно переориентируется на ночную разведку. Этот самолет применялся в небольших количествах в Северной Африке до 1942 г. С середины 1942г. переводился в тыл и в группы ночных легких бомбардировщиков, в подразделения по борьбе с партизанами. Hs 126 применялись также в качестве самолетов связи и буксировщиков грузовых планеров (в частности, на Дону в 1943 г.). Как ночной разведчик он использовался немцами до конца войны.
Греческие Hs 126 принимали участие в отражении итальянской агрессии в ноябре 1940 г., активно действуя в роли штурмовиков. Судьба бывших эстонских машин неизвестна, хотя они числились в одной из корпусных авиаэскадрилий ВВС РККА в июне 1941 г.
Hs 126B сняли с производства в январе 1941 г. С вооружения Люфтваффе эти самолеты официально не снимались.


Hs 126A-1||
Размах:||14,5 м
Длина:||10,85 м
Моторы, количество х мощность:||1x880 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||3090 кг
Максимальная скорость:||355 км/ч
Практический потолок:||8500 м
Дальность:||1100 км

Henschel Hs 126

От своего предшественника Hs 122 двухместный разведчик Hs 126 поначалу отличался новыми крылом и шасси, а также закрывающим кабину летчика фонарем. Затем планер доработали под установку мотора Jumo 210 мощностью 610 л.с. Первый полет этот прототип Hs 122A выполнил осенью 1936 года, за ним последовали еще две опытные машины, но уже с моторами Bramo Fafnir 323A-1 мощностью 830 л. с. (619 кВт).
   В 1937 году компания "Henschel" построила 10 предсерийных Hs 126A-0, эталоном для которых послужил третий опытный самолет. Часть предсерийных машин использовалась для оценочных испытаний в Люфтваффе. Первые серийные Hs 126A-1 поступили на вооружение 35-й разведывательной авиагруппы (Aufklarungsgruppe 35) - накануне войны перевооружение разведывательных частей Люфтваффе шло полным ходом. В 1942 году самолет Hs 126 постепенно стали снимать с вооружения, заменяя на Fw 189. Всего построили более 600 самолетов Hs 126, из которых шесть использовались легионом "Кондор" в Испании и позже были переданы ВВС Испании, а 16 самолетов - поставлены ВВС Греции.


Вариант

   Hs 126B-1: принят на вооружение летом 1939 года, оснащался мотором Bramo 323A-1 или 323A-2 мощностью 900 л. с.; установлена радиостанция FuG 17


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Henschel Hs 126B-1

   Тип: ближний разведчик с экипажем из двух человек
   Силовая установка: один звездообразный ПД Bramo 323A-1 мощностью 850 л. с. (634 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость на уровне моря 310 км/ч; практический потолок 8300 м; максимальная дальность полета 720 км
   Масса: пустого 2030 кг; максимальная взлетная 3090 кг
   Размеры: размах крыла 14,50 м; длина 10,85 м; высота 3,75 м; площадь крыла 31,60 м2
   Вооружение: два 7,92-мм пулемета, плюс одна 50-кг или пять 10-кг бомб

Flight, October 1939

"A.C." Types of the Luftwaffe
By H.F.King

Henschel Hs 126

   From the graceful Hs 122 was developed the Hs 126, which incorporated many refinements and which is now the standard single-engined machine in service.
   The Hs 126 is a parasol strut-braced monoplane with a swept-back wing and a fixed undercarriage. Built in two sections which are joined on the centre line, the wing has two girder spars with three-piece pressed-metal ribs riveted to them and a covering of smooth duralumin sheet over the upper and most of the lower surface, the remainder being covered with fabric. Ailerons are of the slotted type and have metal frames and fabric covering. Trailing-edge flaps are of the camber-changing type, fitted inboard of the ailerons, and extend as far as the large vee-shaped cut-out in the centre section. Flap operation is hydraulic. The main bracing struts are vees, but the central struts are of N formation.
   A stressed-skin metal monocoque structure, the fuselage is of oval section, the forward portion being liberally supplied with detachable panels. The cockpit enclosure is roomy and has the usual sliding-cowl arrangements.
   The tail is fairly conventional, but the tailplane is attached to the fin and not to the fuselage proper, being braced by four struts. Like the ailerons, the movable surfaces are balanced statically and aerodynamically and are provided with trimming tabs.
   A characteristic feature of the Hs 126 is the single-strut cantilever undercarriage, which is reminiscent of that on our own Gloster Gladiator and Westland Lysander, though it does not take advantage of Mr. Dowty’s internally sprung wheels. Actually, shock absorption is provided mainly by annular springs of the Verdinger type, which are fitted in the fuselage. The undercarriage legs are of steel and are streamlined by tapered light-metal fairings.
   Either of two engine types are normally specified for the Hs 126. These are the popular B.M.W. 132 Dc and the Bramo Fafnir, which, respectively, give the following powers: 870 h.p at 8,200ft. and 830 h.p. at 13,800ft. In either case the engine is installed in a long-chord cowling with controllable gills and drives a three-bladed V.D.M. variable-pitch electrically operated airscrew about 11ft. 9in. in diameter. The choice of the Fafnir fully supercharged engine is interesting, as in this country single engine army co-operation aircraft are fitted with medium-supercharged units.
   The machine can be equipped for reconnaissance, artillery observation, light bombing, or the laying of smoke screens, all of which duties can be performed by day and night.
   One fixed machine gun with 500 rounds is mounted in the top cowling and is synchronised to fire through the airscrew. This is always provided for the pilot, while the standard armament for the observer is a free machine gun on a pillar-type mounting. Magazines holding a total of 975 rounds are carried for this gun. Two-way wireless is installed as part of the permanent military load; there are fixed and trailing aerials and a windmill-type generator on the starboard side of the fuselage.
   When used for photography the Hs 126 carries a big Zeiss camera in the rear part of the fuselage, and has stowage for a small hand camera with 300 exposures.
   At the expense of the photographic load two bomb racks, each accommodating five 22-lb. bombs, can be installed. These require special jury strutting.
   In place of the bombs, apparatus for laying smoke screens can be attached to the racks.
   It is said that the Hs 126 is very easy to fly, an essential requirement in a machine of this type, and photographs have been published of the observer doing photography while the machine flies slowly with flaps down.
   Data for the Hs 126 when fitted with the Bramo Fafnir 323 fully supercharged engine are as follows: -
Span 47ft. 6 3/4 in.
Length 35ft. 7m.
Wing area 340 sq. ft.
Weight, empty 4,981 lb.
All-up weight (as photographic machine) 7,099 lb.
   The following performance figures relate to the machine as a photographic aircraft: -
Top speed at sea level 190 m.p.h.
Top speed at 6,560ft 209 m.p.h.
Top speed at 16,400ft 230 m.p.h.
Climb to 6,550ft 3.5 min.
Climb to 13.100ft. 7.4 min.
Climb to 19,700ft 11.7 min.
Service ceiling 26,410ft.
Range at 13,100ft. at 194 m.p.h 620 miles.
Take-off run (to 65ft.) 323yd.
Landing speed 56 m.p.h.
Landing run from 65ft 453yd.
   The Hs 126 is said to be a good production job, which is due in a large measure to extensive use which has been made of castings and pressings.
Над Грецией Hs 126 показал себя достаточно успешно. Изображен самолет из 31-й эскадрильи 2-й группы ближней разведки (2.(H)/31), принимавшей участие в апреле 1941 года в греческой кампании. Желтая маркировка самолета обозначает Европейский ТВД.
"Хеншель" Hs 126 (WNr 4262), сбитый лейтенантом Сафоновым в районе Ура-губы 27 августа 1941г.
Henschel Hs 126B-1 3./(H)/21 3. Staffel Heeres Nah-Aufklarer (Army Reconnaissance)
Hs 126B-1 (зав. №4078) из 5.(H)/21 - наиболее вероятная жертва атаки С. Ячменева 13 июля 1941 г.
Изображен Hs 126B-1 из 3-й разведывательной эскадрильи ближнего действия 21-й разведывательной авиагруппы. Район реки Дон, январь 1943 года. Вскоре инициатива на Восточном фронте полностью перейдет в руки советских войск.
На рисунке - Henschel Hs 126A-1 из подразделения A/88 легиона "Кондор", Испания, осень 1938 года. После вывода легиона в 1939 году пять уцелевших самолетов передали испанским ВВС.
Hs126B-1 из состава ВВС Эстонии. Летом 1940г. самолеты этого типа наряду с "Хаукер Хартами" составили костяк 22-й корпусной авиаэскадрильи. Окраска - RLM 65 (серо-голубой), RLM 70 и RLM 71 (он темнее, чем RLM 70)
Hs 126B под Грецией, май 1941 г.
"Глазами" немецких танкистов были самолеты Hs 126, которые в условиях отсутствия серьзезного противодействия со стороны ПВО противника эффективно вели визуальную разведку и помогали организовать взаимодействие танковых частей с авиацией и артиллерией.
Планер DFS-230 и самолет-буксировщик Hs-126 из состава Luftlandegeschwader 1. Харьков, 1943 г
Первый прототип Hs 126 V1 был переоборудован из четвертого предсерийного Hs 122B-0, его оснастили двигателем Jumo 210, и он не имел сдвижного фонаря кабины. В воздух машина поднялась в 1936 году.
The Henschel He.126 is a general-purpose machine particularly suitable for observation (army co-operation) work, due to its parasol layout.
The Henschel Hs.126 (B.M.W. 132DC) is a versatile German army-cooperation type bearing a distinct resemblance to the Douglas O-46-A (Pratt & Whitney Twin Wasp Junior).
The Henschel Hs.126 Two-seat Reconnaissance Monoplane (870 h.p. B.M.W. 132 Dc engine).
Высокорасположенное крыло сделало самолет просто идеальным разведчиком/наблюдателем. Разноцветные линии на бортах обозначают различные углы при съемке ручной фотокамерой.
Ближний разведчик Hs 126A-2
Hs 126 из состава 1(Н)/32, сбитый в районе Мурманска 9 февраля 1942 г. Его экипаж - лейтенант Рудольф Краус и обер-фельдфебель Карл Маттен считается пропавшим без вести.
Этот Hs126 из 6.(H)/41 был поврежден зенитным огнем и после вынужденной посадки стал трофеем красноармейцев из 467-го стрелкового полка 102-й стрелковой дивизии. Июль 1941 г.
Hs 126 '19-3' of the Condor Legion in Spain undergoing maintenance.
Condor Legion Hs 126 No.1 of A/88 having 'dinged' the prop.
Aircraft 'D' of 3(H)/23 Pz just prior to the invasion of the USSR.
'20+121' of 1(H)/12 complete with spats.
Ближний разведчик Hs 126 готов к вылету
Экипаж на борту разведчика-корректировщика Hs126
Typical western front scene, a Staffel of Hs 126s during the early war years.
Hs 126 wearing an unusually narrow yellow theatre band.
An Hs 126 tied down to the runway and covered with canvas for protection against the wind. A Ju87D-3 roars overhead and a He 111 bomber can be seen behind the landing gear of the Henschel.
An Hs 126 of 1(H)/12 wearing pre-war code '20+C21' during an exercise.
Russian front, 'C2+CK' of 2(H)/41.
Большие закрылки обеспечивали Hs 126 превосходные взлетно-посадочные характеристики на коротких ВПП, что было просто необходимо для самолета, действовавшего в непосредственной близости от передовой.
Ближние разведчики Hs126 базировались как на стационарных аэродромах, так и на полевых площадках рядом с линией фронта
A pair of Hs 126B-1's wait at a repair depot before being returned to the front for more action. The thin white diagonal lines seen on the fuselage sides of these and most other Hs 126s were painted there to aid the observer in lining up his camera with the subjects to be photographed.
Ближние разведчики Hs126 базировались как на стационарных аэродромах, на фото Hs 126 на аэродроме Сиверская под Ленинградом...
Английские солдаты разглядывают брошенную немецкую авиатехнику на одном из австрийских аэродромов. На переднем плане Хеншель Hs-126, за ним пара «Зибелей» Si-204, слева виден Арадо Ar-96 ВВС Венгрии. Австрия, лето 1945 г.
The Eastern border of Germany, August, 1939, on the eve of the invasion of Poland; a Staffel of Hs 126 reconnaissance planes lie hidden under the tree line adjacent to a grassy field that will be used for a runway.
Another view of the same Staffel of Hs 126s. Interesting to note is the rearing white horse Staffel insignia on the aircraft, directly beneath the cabane struts.
Stork emblem of 1(H)/32 on a Hs 126 operating in Finland, 1942.
The large size of this single engined aircraft is apparent in this photo. The Luftwaffe mechanic stands upright under the belly, flanked on either side by the landing gear struts.
Luftwaffe groundcrew at work on an Hs 126B.
Mechanics swarm over the engine of this Hs 126B-1 of 3 Staffel, Army Co operation Group 21, Eastern Front, fall, 1941.
Механики обслуживают двигатель Hs126 на полевом аэродроме
Winter camouflage in 'V7+5M' of 5(H)/32.
Wheel spats were commonly removed in service.
Заправка самолета-разведчика Хеншель Hs126
This Hs 126 is fuelled while the pilot ond observer stand by and watch. They seem to be the only two in the photo who are dressed warm enough for a day like this
As one of the ground crew warms up the engine of this Hs 126, the pilot and observer are helped into their parachutes prior to takeoff.
Экипаж ближнего разведчика Hs126 готовится к боевому вылету
All set to go! The observer climbs up into the rear cockpit with his parachute straps dangling behind him. This small, compact parachute pack was only two-thirds the size of the type used by paratroopers.
Wearing the typically bulky winter flying clothing necessary in the far north, an observer boards a hard worked Hs 126 of 1(H)/32.
The crew of 'C2+GA' of Stab(H)/41 prepare for a mission. The aircraft shows signs of battle damage, including a single bullet hole behind the observer's position.
With the forward canopy closed and the engine roaring, the big plane turns into the wind for its takeoff.
Winter operations. An Hs 126B-1 of 3/Army Co-operation Group 21 taxis on the icy runway with its flaps down after returning from a mission over Soviet positions.
The same aircraft, P2+LL, in winter camouflage. The aircraft in the background is a Focke Wulf FW 189, designed to replace the Hs 126, but both types operated side-by-side until the breakdown of the Luftwaffe's supply system.
Henschel Hs 126 at work. This splendid photo shows the observer half way out of his cockpit with his camera. The peaceful countryside below is East Prussia, as this photo was shot on a training mission over Germany.
Летчик ведет фотографирование ручной камерой с борта Hs 126A
Using a hand camera from the rear cockpit of a Henschel Hs 126.
Battlefield reconnaissance. Flying over one of the massive Maginot Line forts, the observer of this AufkLGr 10 Tannenberg Hs 126A-1 leans out of his cockpit to operate his hand-held camera.
Hs 126B в полете
A winter camouflaged Hs 126 heads for its home base after a mission over Soviet positions. The small device under the tail behind the tail wheel is a glider towing attachment. The Hs 126 was powerful enough to tow a fully laden DFS 230 glider or an empty Gotha Go 242 glider.
В начале Второй мировой войны Hs 126 был стандартным германским самолетом тактической разведки. Конструкция кабины обеспечивала великолепный обзор, но оставляла экипаж практически беззащитным перед суровыми погодными условиями, особенно зимой на Восточном фронте.
Малые высоты - обычный рабочий диапазон для ближнего разведчика
A Henschel Hs 126 practising low reconnaissance over a heavily wooded district.
Henschel Hs 126 observation monoplanes of the Luftwaffe. This is one of the types released by the German Government for export.
На снимке хорошо видна конструкция крыла типа парасоль. Hs 126 был современником британского Lysander, но на начальном этапе оказался более успешным - благодаря прикрытию со стороны истребителей Messerschmitt Bf 109 и почти полному превосходству немецкой авиации в воздухе.
A formation of Henschel Hs 126s. This machine is probably the most easily recognised of all the German service types.
The observer checks the tools of his trade - maps, charts, camera, lenses, extra film, and extra ammunition for the rear-firing MG15 machine gun.
Holding the camera, the observer poses for the photographer while the pilot cranes his neck around to see what is delaying the takeoff.
Unusual view showing the field of fire for the observer's MG 15.
Typical landing accident caused by rough field operation.
Десантный планер DFS 230 и самолет-буксировщик Hs 126, брошенные на аэродроме Боровск, зима 1941-42гг.
Battle damage. The tail of this Hs 126 was struck by large fragments when a 76mm Soviet anti-aircraft shell detonated under the horizontal stabilizer.
An aircraft that did not participate in the Polish campaign or any other Training accident in Germany, 1938.
Hs 126, предположительно сбитый огнем партизан
Последствия аварийной посадки Hs 126, имевшего по немецкой классификации меньше 50% повреждений
The wreckage of a Henschel Hs 126 that crash landed in Holland. The Hs 126, powered by a 870 h.p. BMW engine, was initially a tactical reconnaissance and army co-operation aircraft. It was slow and vulnerable, and when production ceased in January 1941 the type was already relegated to second-line duties away front aerial opposition.
A downed Hs 126 in the Libyan desert. The aircraft is a member of 2 Staffel, Army Co-operation Group 14 and has been camouflaged by adding tan paint to the original green upper surfaces.
Эти «костыли» нашли свой конец в небе над Восточным фронтом
"Хеншель" Hs 126, сбитый партизанами весной 1944 года у деревни Рудня-Налибокская.
Обломки Hs 126, сбитого Б.Ф.Сафоновым 27 августа 1941г. Снимок 1999 года.
Continuing their (welcome) policy of introducing the Italian Italaeri kits into Britain, Revell (GB) Ltd. recently supplied samples of the two latest aircraft models in the Revell/ltalaeri range, both to 1/72nd-scale. Photo: The Henschel Hs 126, a neat and attractive model, finished in Nationalist colours for the Spanish Civil War period, but alternative transfers are provided for an aircraft of the Luftwaffe's Aufkl. Gr. 14
Flight copyright drawings of the Henschel Hs 126 army co-operation monoplane designed for the same duties as our own Westland Lysander.
HENSCHEL HS 126. Used tor observation and short-range reconnaissance, this B.M.W.-powered machine is employed in large numbers by the German Air Force. Two or three machine guns and a light bomb load can be carried.
Henshel Hs 126B-I.
Henschel Hs 126B-1