Henschel Hs 129
Страна: Германия
Год: 1939


Одноместный штурмовик
Описание:
Hs 129
Henschel Hs 129
Фотографии:

Ч/б фото (63)

Hs 129

Бронированный штурмовик-истребитель танков. Двухмоторный цельнометаллический свободнонесущий моноплан с убирающимся шасси. Спроектирован в КБ фирмы "Хеншель флюгцойгбау" под руководством Ф. Николауса.
Опытный образец Hs 129V1 вышел на испытания в апреле 1939 г. Серийное производство первой модификации, Hs 129A, начали осенью 1940 г. Однако, Hs 129A оказался непригоден для боевого применения, и с января 1942 г. стали выпускать с другой мотоустановкой усовершенствованный вариант - Hs 129B. Серийное производство велось на заводе "Хеншель" в Шенефельде. Всего собрано 878 экз. Hs 129, из них 867 -Hs 129B.
Двигатели GR 14M4/5. Экипаж самолета - 1 чел. Вооружение 2x7,9+2x20 (В-1) или 1x30+2x20+2x7,9 (B-1/R2) или 6x7,9+2x20 (B-1/R3) и бомбы до 250 кг, у специальных противотанковых вариантов 1x37+2x20 (В-1/Wa) или 1x75+2x20 (B-3/Wa).
Малая серия Hs 129A-0 проходила войсковые испытания летом 1940 г., Hs 129B поступил на вооружение Люфтваффе в феврале 1942 г. Последняя модификация имелась также и у румынских ВВС с 1943 г. Боевое применение Hs 129B началось в мае 1942 г. на южном фланге советско-германского фронта. В ноябре того же года немецкие штурмовики появились в Северной Африке. С января 1943 г. на Восточном фронте стали действовать машины модификации B-1/R2. Массированное применение их было отмечено во время Курской битвы. С декабря 1944 г. на фронт прибыли Hs 129B-3/Wa. Румынские самолеты впервые появились на фронте под Курском, затем действовали на Украине, в Молдавии и Румынии. С конца 1944 г. воевали и против немцев.
Производство Hs 129B прекратили в сентябре 1944 г. На фронте эти самолеты перестали использоваться с начала 1945 г.


Hs 129B-1||
Размах:||14,2 м
Длина:||9,75 м
Моторы, количество х мощность:||2x700 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||4960 кг
Максимальная скорость:||408 км/ч
Практический потолок:||9000 м
Дальность:||880 км

Henschel Hs 129

Самолет Hs 129 создавался согласно требованиям Министерства авиации к двухмоторному штурмовику, вооруженному, как минимум, двумя 20-мм пушками и имеющему мощное бронирование. Кабина летчика плавно переходила в фюзеляж почти треугольного сечения, обзор из очень тесной кабины был плохой, а толстое (75 мм) бронестекло дополнительно ухудшало обзор. Носовая часть фюзеляжа перед кабиной была хорошо бронирована. Прототип выполнил первый полет весной 1939 года. На испытания в Люфтваффе передали три прототипа, оснащенные двумя моторами Argus As 410 мощностью по 465 л. с. Военные признали обзор из кабины и летные данные прототипов неудовлетворительными. Для продолжения испытаний было заказано восемь предсерийных Hs 129A-0, однако серийный Hs 129A-1 признали неудачным, и в массовое производство пошел Hs 129B-1, имевший ряд усовершенствований и оснащенный более мощными моторами Gnome-Rhone 14M 4/5. Первым в апреле 1942 года Hs 129B получила 4-я эскадрилья 1-й штурмовой эскадры (4,/SchG 1), активно действовавшей на советско-германском фронте, где эти штурмовики впоследствии использовались наиболее масштабно. Hs 129 действовали также в Северной Африке, Италии и во Франции накануне вторжения союзников в Нормандию. Всего построено 879 самолетов, включая опытные машины.


Варианты

   Hs 129B-0: десять предсерийных самолетов, близких серийным Hs 129B-1, поставлены Люфтваффе с декабря 1941 года
   Hs 129B-1/R1: вариант серийного самолета с возможностью дополнительной подвески двух 50-кг бомб или 96 осколочных бомб
   Hs 129B-1/R2: вариант серийного самолета с подфюзеляжной 30-мм пушкой MK 101
   Hs 129B-1/R3: вариант серийного самолета с четырьмя дополнительными пулеметами MG 17
   Hs 129B-1/R4: вариант для замены Hs 129B-1/R1 - с возможностью подвески одной 250-кг бомбы
   Hs 129B-1 /R5: вариант серийного самолета с аэрофотоаппаратом Rb 50/30
   Hs 129B-2/R1: первая модель, появившаяся в начале 1943 года и предназначенная для борьбы с танками; вооружение - две 20-мм пушки MG 151/20 и два 13-мм пулемета MG 131
   Hs 129B-2/R2: как Hs 129B-2/R1, но с дополнительной 30-мм пушкой MK 103 под фюзеляжем
   Hs 129B-2/R3: как Hs 129B-2/R2, но вместо пушки MK 103 установлена 37-мм пушка BK 3,7, а пулеметы MG 131 демонтированы
   Hs 129B-2/R4: под фюзеляжем установлен контейнер с 75-мм пушкой PaK 40
   Hs 129B-3: разработан на основе Hs 129B-2/R4, пушка PaK 40 заменена 75-мм пушкой BK 7,5 с электропневматическим спуском


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Henschel Hs 129B-1/R2

   Тип: одноместный штурмовик
   Силовая установка: два 14-цилиндровых звездообразных ПД Gnome-Rhone 14M 4/5 мощностью по 700 л. с. (522 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость на высоте 3830 м - 407 км/ч; практический потолок 9000 м; дальность полета 560 км
   Масса: пустого 3810 кг; максимальная взлетная 5110 кг
   Размеры: размах крыла 14,20 м; длина 9,75 м; высота 3,25 м; площадь крыла 29,00 м2
   Вооружение: две 20-мм пушки MG 151/20, два 13-мм пулемета MG17, одна 30-мм пушка MK101
Hs.129A
Самолеты модификации Hs 129A-0 с моторами "Аргус" использовались только как учебные
На предсерийных Hs 129A-0 стояли моторы жидкостного охлаждения Argus As 410A-1, мощности которых не хватало. Предсерийные машины после неудовлетворительных эксплуатационных испытаний передали в учебную часть.
One of the pre-series Hs 129A-0 CAS aircraft presumably photographed during the evaluation trials. The somewhat ferocious nose decoration seen on this particular aircraft (GM + OG) is not believed to have been associated with a particular unit.
Hs.129B
Hs 129B с максимальной бомбовой нагрузкой: пилоны ETC 50 укреплены под крыльями и фюзеляжем.
Второй предсерийный Hs 129B-0. Летные данные Hs 129B-0 были выше, чем у Hs 129A, но скорость и маневренность военных не устраивали.
Один из первых серийных Hs 129B-1.
Hs 129 из II./SchG 1.
Hs129B-1 - трофей Красной Армии
Crewmen prepare this Hs 129B-2/R3 for another mission. The B-2/R3 differed from the B-2/R2 in that it carried a 37mm BK3.7 cannon in its ventral pack and had no MG 17 armament in the lower troughs in the nose.
Румынский "Хеншель" в зимнем камуфляже, Украина, весна 1944г.
An Hs 129B-1/R2 ( Werk-Nr 141859) of 4./Sch.G.l photographed, probably at Mikoyanovka, during the summer of 1943. This unit, commanded by Oblt Dornemann, played an important role in Operation Zitadelle, being redesignated 10.(Pz)./SG 9 shortly thereafter.
This Hs 129B-2/R2 features the type of color scheme that was found on most Hs 129s. Uppersurfaces were painted in a splinter pattern of dark green and olive green, undersurfaces were in pale blue, and special markings included a yellow band around the rear fuselage to indicate that the aircraft was operating on the East Front, yellow wingtips on the undersurfaces indicating the same thing, and a yellow nose, indicating a ground support aircraft.
A view of the lightweight warrior with a real knockout punch. In this photo, the peaceful, cloud-filled Russian sky hides well the fury it will behold later in the day.
A view of an Hs 129B without its ventral cannon pack. The internal armament consisted of 2 x 7.92mm MG 17s firing through the bottom troughs, while 2 x 20mm MG 151/20 cannon fired through the top troughs .
The infantry assault emblem was stencilled on the nose of many Hs 129B CAS aircraft, as seen above. The Revi C 12/C was mounted asymmetrically to starboard ahead of the windscreen.
An impressive front view of a yellow-nosed Henschel. The yellow markings on the nose were used to identify the Hs 129 to friendly troops on the ground, as well as to friendly fighters in the air overhead.
30-мм пушка MK101 под фюзеляжем Hs129, магазин снят
Armorers complete the loading of the ventral MK 103 cannon on this B-2/R2 of Schlachtgeschwader 1. The unique muzzle brake of the 30mm cannon helped to minimize the recoil when the high-velocity armor-piercing projectiles were fired.
Обслуживание 30-мм пушки MK-103 на Hs 129B-2
Luftwaffe armourers load the ammunition for an MK 103 cannon fitted to a Henschel Hs 129. The MK 103 was intended principally for combat at ranges beyond 1,000m (3,300ft) and was considered good for operations against enemy bombers. It was the most sophisticated of the 30mm range of weapons used by the Germans.
Luftwaffe armorers work on the ammunition feed mechanism of the 30mm MK 103 cannon that has been swung down for better access. Note the 30mm projectiles hanging down from the breech area of the cannon on their disintegrating link fasteners. The box on the ground under the cannon holds the projectiles when the cannon is swung back up into the belly of the aircraft. The tips of the 30mm projectiles are color-coded to inform handlers of their function. The light-tipped projectiles are high explosive, while the ones with a single white band around the tips are armor-piercing.
Штурмовик Hs 129B-1
Art Hs 129B-1 of 4./Sch.G.2 in process of being towed along a road in the vicinity of Tripoli in December 1942. Tow wires are attached to each mainwheel axle and alignment of the tailwheel is ensured by means of a manually-directed bar and yoke.
A Henschel Hs 129 tank-buster of 8.(Panzer) / Schlachtgeschwader 2 hides among wine barrels filled with sand at El Aouina, near Tunis, in early February 1943. The unit moved five Hs 129s to Gabes for the action at Sidi Bou Zid; little is known about their use beyond one Hs 129B-2 being lost owing to engine failure on February 15.
С осень 1944 года и до конца войны румыны активно использовали немецкие штурмовики Hs 129 против своих бывших союзников - германских и венгерских войск.
Hs 129B-2/R2 aircraft of IV(Pz)./SG 9 at Czernovitz in March 1944. The photo shows the aircraft being refuelled and re-armed.
Pilots of a Schlachtgeschwader discuss a mission on the tailplane of this Hs 129. The small holes in the vertical and horizontal control surfaces appear at first glance to be bullet holes but they are actually only the attachment points for braces that hold the moveable surfaces in place when the aircraft is not being used.
"Хеншель" из состава 2-й бомбардировочной эскадры, район Курска, лето 1943г. На руле поворота видны отметки о восьми подбитых советских танках.
Штурмовик Hs 129B-2 с 30-мм пушкой MK103 под фюзеляжем
A weatherbeaten Hs 129 bearing a 30mm MK 103 cannon pack guns its engines at the end of the runway. This aircraft belonged to the 4th Staffel of Schlachtgeschwader 1 and was used mainly as a tank-hunter; its 30mm projectiles were capable of penetrating the rear decking and engine covers of most Soviet tanks.
The ground crewman in the cockpit of this Hs 129B watches the sky overhead as a ground-attack version of the famous Focke-Wulf FW 190 sweeps over carrying two 100kg bombs under each wing and an additional 250kg bomb under the fuselage.
A Schlachtgeschwader pilot and a technical non-commissioned officer converse with the crew chief of this Hs 129B-2/R3. Barely visible in the photo is the barrel and muzzle brake of the 37mm BK3.7 cannon.
This pilot slides into the armored cockpit of his Hs 129B-2/R2 ground attack aircraft. Barely visible in the shadows below the forward fuselage is the 30mm MK 103 cannon.
Luftwaffe mechanics wind the inertia starter crank on the port engine of this Henschel. When sufficient speed was built up in the starter flywheel, the pilot engaged the clutch to start the engine.
A Henschel Hs 129B warms up its twin Gnome-Rhone radial engines. The Hs 129B-1 was the standard production subtype and was armed with 2 x 20mm MG 151 cannon and 2 x 7.92mm MG 17 machine guns.
Пилот 4-й (противотанковой) группы 9-й боевой эскадры разогревает двигатели самолета Hs 129B/R2 с полным боевым вооружением. Эта группа в марте 1944 года постоянно перебрасывалась с участка на участок - от села Ново-Красное (в 1-й авиакорпус) до Черновиц (в VIII-й авиакорпус).
Hs 129B-2/R2 aircraft of IV(Pz)./SG 9 at Czernovitz in March 1944. The photo shows clearly the proximity of the pilot's head to the windscreen.
Прицел Revi C 12/C из-за тесноты в кабине пришлось установить снаружи перед лобовым остеклением фонаря.
This pilot adjusts the chin strap of his flight helmet as he snuggles into the curved armored seat. The Revi C 12/C reflector gun sight was mounted outside of the cockpit canopy simply because there was not enough room for it inside. This proved to be a detriment in the cold Russian winters, because the reflector would ice over when the aircraft was in flight.
"К взлету готов!"
The pilot signals to the ground crew to stand clear as he starts the port engine. Visible behind the pilot's upraised left hand is the Revi reflector gun sight mounted in front of the armored windshield.
Бронированная кабина Hs 129 отличалась теснотой. Даже прицел и часть приборов устанавливались вне кабины
Hauptmann Rudolf Ruffer, Staffelkapitan of 10 Staffel (Panzer), Schlachtgeschwader 9, in the armored cockpit of His Hs 129B-2/R3. Notice the leather-covered crash pad on the inside of the armored windshield. The windshield's armored glass was over one inch thick. As an Oberleutnant, Ruffer was awarded the Knight's cross of the Iron Cross after an engagement in which he single-handedly destroyed ten Soviet KV tanks that had broken through the German lines and were about to encircle and wipe out an infantry unit. When he landed after the mission, armorers found that his 30-round 30mm magazine still contained six rounds.
Отметки на фонаре Hs 129 показывают возможные углы пикирования при атаке
With his canopy shut and both engines roaring, the pilot takes another look around before moving to the runway. The white lines on the side of the canopy aid the pilot in determining the angle of his dive by lining up the line desired with the horizon.
The end of a successful mission. The grin on this pilot's face as he smooths back his hair indicates that he has destroyed at least one enemy armored vehicle.
This Henschel Hs 129B-2 sports an aerodynamic cover over the breech mechanism and belt feed guides of its 37mm anti-tank gun under the belly.
"Хеншели" на одном из аэродромов восточного фронта в период боев на Кубани, май 1943г.
Хеншель Hs 129B
This Hs 129B is shown just prior to becoming airborne. The tailwheel is already off the ground and the pilot is applying left rudder to keep the aircraft on a steady course. This Henschel bears not only the Infantry Assault Badge on her nose, but also the insignia of the ground attack Staffel of Training Wing 2.
A fine shot of an Hs 129B-2/R2 of Schlachtgeschwader 1 bearing the white-bordered black triangle that identified many ground support aircraft on the East Front. Also visible on the fuselage behind the cockpit is the squadron insignia of the 9th Staffel (ground attack) of Training Wing 2.
Here, an Hs 129B-2/R2 bearing a 30mm MK 103 cannon without its streamlined belly cover banks to the right. This aircraft is from the 9th Staffel (Panzer) of Schlachtgeschwader 1 and she shows three tank silhouettes on her rudder scoreboard.
A Henschel banks to close up with the rest of the formation. She bears the yellow nose and fuselage band, as well as a white-outlined red "W" in front of the national insignia on the fuselage. A close look will reveal the two separate tones of green camouflage paint on her uppersurfaces.
Banking to the left, this Henschel prepares to swing into position with his wingman before diving on another enemy position below.
An Hs 129B-2/R2 flies low over the camera at a forward airfield. When equipped with a belly pack, the Hs 129 was not a speedy airplane, but this same lack of speed when coupled with the airplane's robust structure and a pilot with a good shooting eye, made the Hs 129 an extremely accurate shooting platform, and therefore a successful ground attack airplane.
An excellent shot of an Hs 129B-2/R3 with its belly pack containing a 37mm BK3.7 cannon. The airplane bears the markings of the Second Gruppe of the Schlachtgeschwader, a horizontal bar on the fuselage.
A pair of Hs 129s with tank-busting equipment fly over. The 30mm and 37mm belly cannon were quite adequate to disable a Russian tank when the shells were placed on the engine covers of the tanks where the armor was not as thick as on the turrets, sides or fronts of the vehicles. Judging from the large number of Soviet tanks destroyed in this manner, the Hs 129 was quite successful.
A swarm of yellow-nosed Henschels sweeps low over an airfield after a successful tank-destroying mission in the Kursk salient during the summer of 1943.
Румынские авиаторы на аэродроме в Словакии встречают звено "Хеншелей, возвращающееся с боевого задания, весна 1945г.
A demonstration of Henschel Hs 129B FE-4600 at Freeman Field. A single-seat ground attack bomber with a pair of 690 h.p. Gnome-Rhone 14M radial engines, the Hs 129 first became operational with the Luftwaffe in 1942, during the Crimean fighting, and the type also served in North Africa. Greatest success was achieved in the anti-tank role. Normal armament comprised two 20mm MG151 cannon and two 7-9mm MG17 machine guns, with provision for a pair of 110lb bombs or two containers holding 48 anti-personnel weapons apiece. FE-4600 was the B1/R2 variant, equipped with an additional 30mm MK101 cannon in the fuselage.
A side view of Hs 129B1/R2 FE-4600. Owing to its ground-attack role, the Hs 129 was heavily armoured. Total production of all variants had reached 841 by the time production ceased in the summer of 1944. FE-4000, now the world's only surviving example of the type, albeit incomplete, is kept at the Victory Air Museum, Paul Polidori, Mundelein, Illinois.
Редкий трофей Красной армии: Hs 129B-3 с 75-миллиметровой противотанковой пушкой, захваченный на территории Польши в конце 1944г.
Зимой 1944-1945 годов Hs 129B-3/Wa были вооружены всего два фронтовых подразделения. Установка мощной пушки Panzerabwehrkanone 40 крайне негативно отразилась на летных данных и управляемости самолета, но если снаряд этой пушки попадал под прямым углом, то пробивал броню любого танка.
Hs 129B-3 с 75-мм пушкой BK 7,5. Кроме 75-мм противотанковой пушки PaK 40L, самолет Hs 129B-3/Wa был вооружен двумя штатными пулеметами MG 17. Боекомплект к пушке PaK 40L состоял из 26 снарядов, один снаряд весил 3,2 кг.
The 75-mm BK 7,5 anti-armour cannon-equipped Hs 129B-3/Wa. It will be seen that the MG 131 machine gun troughs have been faired over but those of the MG 151 cannon are retained.
Двигатель "Гном-Рон" 14M.
На этом Hs 129 со снятым мотором хорошо видно, насколько проста конструкция самолета. Кабина очень тесная, сам самолет также имеет небольшие размеры.
Вопреки утверждениям советской пропаганды, в ходе весенне-летних боев на Кубани и под Курском, Люфтваффе не были разгромлены и деморализованы, хотя и понесли достаточно серьезные потери. Вместе с тем, осенью 43-го с наступлением периода плохой погоды германские ВВС смогли достаточно эффективно воздействовать на ход наземных сражений. Причем высокий уровень подготовки как командного, так и летного состава немецкой авиации позволял с высокой отдачей использовать даже такие устаревшие бомбардировщики как He111, а также штурмовики Hs129 и Ju87. Успех их применения в основном базировался на грамотном использовании недостатков боевого управления советской истребительной авиации, по прежнему не имевшей достаточное количество передовых командных пунктов и страдавшей от недостаточного материально-технического обеспечения своих вспомогательных служб.