Lockheed Electra Junior 12
Страна: США
Год: 1936


Авиалайнер вместимостью шесть пассажиров
Описание:
Lockheed 12 Electra Junior
Flight, December 1936
LOCKHEEDS in ENGLAND
Фотографии

Lockheed 12 Electra Junior

С началом эксплуатации самолета Electra выявилось, что для крупных авиаперевозчиков его вместимость - всего 10 пассажиров - недостаточна, а для мелких - избыточна. В компании "Lockheed" приняли решение разработать уменьшенную модель всего на шесть пассажиров при экипаже из двух человек. Силовая установка осталась такой же, как на Electra, что позволило повысить летные данные. Самолет Lockheed 12 Electra Junior выполнил первый полет 27 июня 1936 года. К удивлению руководства фирмы объем заказов на новую модель вскоре сравнялся с объемом заказов на Lockheed 10. Всего построили 130 самолетов Lockheed 12, большинство - в варианте Lockheed 12-A, значительное количество таких машин использовалось военными.
   Авиация Армии США закупила три семиместных C-40 (позже UC-40), десять пятиместных C-40A (UC-40A) и один экспериментальный C-40B с неубираемым шасси с носовой опорой. Обозначение C-40D (позже UC-40D) присвоили десяти Lockheed 12-A, переданным Армии США после начала войны. ВМС США получили один семиместный JO-1, пять шестиместных JO-2 (один из них передали Корпусу морской пехоты) и один XJO-3 с неубираемым шасси с носовой опорой, применявшийся для испытаний на авианосцах. Lockheed 12 также использовались ВВС Аргентины, Канады, Кубы и Великобритании, а в армии Голландской Восточной Индии эксплуатировалось 36 машин - больше, чем в любых других вооруженных силах. Из этого числа 16 машин были специально разработанного типа - учебные Model 212, с вооружением из двух 7,7-мм пулеметов и возможностью подвески бомб массой до 363 кг.
   NACA закупило один самолет, его использовали для отработки противообледенительной системы носка крыла с подачей горячих выхлопных газов двигателей. Очень нетипично использовала Lockheed 12 фирма "Australian Sidney Cotton", которая, воспользовавшись своим статусом эксклюзивного партнера немецкой "Dufaycolour Company", с помощью оборудованного фотоаппаратами 12-A тайно провела фотосъемку ряда германских объектов за три месяца до начала Второй мировой войны.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Lockheed 12-A Electra Junior

   Тип: авиалайнер вместимостью шесть пассажиров
   Силовая установка: два звездообразных мотора Pratt & Whitney Wasp Junior SB мощностью по 450 л. с.
   Летные характеристики: максимальная скорость на высоте 1525 м - 362 км/ч; практический потолок 6980 м; дальность 1287 км
   Масса: пустого 2615 кг; максимальная взлетная 3924 кг
   Размеры: размах крыла 15,09 м; длина 10,97 м; высота 2,97 м; площадь крыла 32,70 м2

Flight, December 1936

LOCKHEEDS in ENGLAND

The Model "12"

   A new and smaller machine, produced in the first instance for a competition, organised by the U.S. Department of Commerce, for small twin-engined transports, the Model "12," is now on the market as a commercial and "executive" type.
   The "12S" so far constructed have been fitted with a pair of Pratt and Whitney Wasp Juniors (400 h.p. each), but alternative power plants are the Wright Whirlwind (seven- or nine-cylinder) and the new 290 h.p. six-cylinder Menasco.
   Structurally, the "12" follows Electra practice, being of all-metal stressed-skin construction. The wing has a single shear beam and incorporates heavy corrugations on the inside but its exterior is smooth. A monocoque structure, the fuselage has transverse and longitudinal stringers of channel section and is of approximately the same cross section as the Electra. Including the pilot's compartment the cabin is 14 ft. 8 in. long, the width is 5 ft. and the total volume is 285 cu. ft. At the rear end are lavatory facilities and a baggage compartment of 33 cu. ft. capacity.
   As with the Electra, the centre section is cut away, permitting the fuselage to be placed partly within the wing and reducing frontal area.
   At sea level the "12" takes off in 600 feet and is capable of 226 m.p.h. at 5,000 ft. with Wasp Juniors. A cruising speed of 213 m.p.h. is attainable at 9,600 ft., and the ceiling with full load is over 25,000 ft. Operating on 60 per cent, of the available power, the range is 650 miles.
THE FIRST FOR THIS COUNTRY: Lord Beaverbrook's new Lockheed "12" photographed at Burbank, California. The "12," in standard form, is a six-passenger transport, which, with two 400 h.p. Pratt and Whitney Wasp Juniors, cruises at 213 m.p.h. at about 10,000 ft., and is, in fact, a smaller version of the well-known Electra.
The Lockheed 12A Six-passenger Commercial Monoplane (two 450 h.p. Pratt & Whitney "Wasp-Junior" engines).
"Локхид-12А" по прозвищу "Электра-Джуниор". Машина этого типа использовалась Великобританией для шпионских полетов над территорией СССР в 1940 году. На снимке - "Электра-Джуниор" на испытаниях в США.
One of the two Lockheed 12As, which are frequent visitors to Croydon.
The last of three Lockheed 12-As used by Sidney Cotton, photographed at Feltham in March 1946. It was painted in a pale green finish overall; non-standard features were the cockpit rear-view teardrop of Cotton design and the blanked-in forward cabin window.
Another Lockheed 12A, this time G-AGDT of Southampton Air Services, during a visit to Croydon on March 11, 1947. This 12A was sold to Sweden as SE-BTO in 1951.
Model 12 Electra Junior был несколько меньше Model 10 и предназначался для рынка местных перевозок. Но большая часть самолетов использовалась корпоративными владельцами, правительствами и ВВС других государств.
На фотографии Lockheed 12-A из компании "Santa Maria Airlines". На Electra Junior стояло двухкилевое оперение, впервые внедренное Кларенсом Джонсоном на Lockheed 10 Electra.
A standard production Model 12-A against an American backdrop before the war.
STAR-DUST: That the Lockheed Model 12 is descended from the Electra is readily apparent here.
A commercial Lockheed 12-A impressed for service with the US Navy during World War II and based in the UK. This is believed to be the aircraft later acquired by Sidney Cotton as G-AGTL.
В годы Второй мировой войны Model 10 и Model 12 несли службу в различных подразделениях ВВС США. Высокая крейсерская скорость Model 12 (на снимке) делала его идеальным штабным транспортным самолетом.
OUT OF THE SUN: A Lockheed Twelve dives past the machine park during a recent display at Vancouver. In the foreground is a visiting Supermarine Walrus, which startled everyone by its agility.
The photograph was taken at Croydon on May 26, 1947 and shows the Lockheed 12A G-AGTL on short finals. Named Caprice this aircraft was one of 13 12As that appeared on the British register and the longest survivor.
This RAF Lockheed 12A was an ex-Dutch aircraft, one of three serialled LV760-762 (although the serial looks more like LV700 - allocated to a Spitfire LF VIIF!). It was photographed at Fenni on May 8, 1944.
In standard RAF finish, this Model 12-A was used by Cunliffe-Owen Aircraft Ltd as Y-0233.
A Lockheed 12A, one of several impressed from Dutch sources, photographed at Hendon shortly after the war;
Both the USAAF and the US Navy acquired modified Lockheed 12-As for use as trainers in tricycle landing techniques. The illustration shows the Air Force's C-40B.
BLIND-LANDING EXPERIMENTS: The Lockheed C40-B which will be used by the U.S. Army Air Corps for instrument-landing experiments. The machine weighs 9,200 lb. and carries a pilot and four test observers. It appears that the undercarriage is fixed; certainly this is true of the nose wheel, which is carefully faired. It will be noted that a conventional tail wheel is also fitted as a precautionary measure.
Этот неуклюжий вариант Model 12, носивший обозначение C-40B, использовался ВВС США для испытаний трехстоечного шасси. Позднее самолет применяли в качестве радиолаборатории. Аналогичный самолет XJO-3 использовался ВМС США для палубных испытаний трехстоечного шасси.
The Lockheed XJO-3 was a version of the Model 12 Electra Junior with a fixed nosewheel undercarriage, used for landings and take-offs from the USS Lexington in 1939
The first of 16 armed Lockheed 212s ordered by the Air Division of the Royal Netherlands Indies Army.
An adaptation of the Lockheed 12 has been produced for advanced twin-engine training.
One of the second batch of 13 ML/KNIL Lockheed 12-As at Jackson AFB in the USA.
The Lockheed 12A displayed at the Veteransmuseum at Egeskov Castle was last in use as OY-AOV and was operated on contract as a target-tug for the Danish Navy. It had been built in 1941 for the Dutch East Indies Airways, subsequently being pressed into military service in the area, and has been restored in Dutch military markings.
Several of the Dutch Model 12s that survived the war eventually went into service with the Indonesian Air Force, which was still operating the example illustrated in 1970.
Another of the Dutch machines that survived in Australia entered service in 1964 with Malaysian Air Charter as 9M-ANK.
Illustrated the L.12A, French-registered F-BJJY, in 1986. This aircraft was the second Lockheed twin to be operated by Sidney Cotton as G-AGTL 'Caprice'
One of the eight Lockheed 12As operated by the Brazilian Army Aviation Service. Photograph of it (c/n 1235) taken on 18 November 1939 at Afonsos airfield, Rio, against an interesting background of (left to right) a Vought V.65B Corsair, a Bellanca 31-42 Pacemaker, a Waco EGC-7 and two Vultee V-11GB2s.
Although of marginal quality, this spectacular photo reveals a variety of historical information. The three B-25Js are believed to be the first Mitchell's acquired by the FAV, a contention supported by the fact that they bear roundels under both wings without the distinctive Venezuelan coloured wings added later. This is an actual photo, not a composite, and the P-47D is making a very low pass over the FAV's solitary Lockheed 12A recon aircraft.
General arrangement of the 250 m.p.h. Lockheed Super Electra.
General arrangement drawings of the Lockheed 12-A with (upper side view) the Lockheed 10A Electra to the same scale.