Gloster Trent-Meteor
Варианты:
Gloster - Trent-Meteor - 1945 - Великобритания
Страна: Великобритания
Год: 1945

Единственный экземпляр
Описание
Фотографии
Gloster Meteor

<...>
   18-я машина позднее получила обозначение Trent-Meteor и стала первым в мире самолетом с турбовинтовым двигателем (первый полет - 20 сентября 1945 года). Первый ТВД представлял собой ТРД Derwent с установленными в нем редуктором и приводным валом, вращающим пятилопастный воздушный винт Rotol диаметром 2,41 м. Причем установка винта вызвала необходимость использования более длинных стоек шасси. Каждый двигатель вырабатывал мощность на валу 750 л. с. (559 кВт) с остаточной тягой 4,45 кН.
<...>
20 сентября 1945 года Meteor F.Mk I, получивший двигатели Rolls-Royce Trent, стал первым в мире самолетом с турбовинтовой силовой установкой. Обратно в вариант Mk I его переоборудовали в конце 1948 года.
This Gloster Meteor I, EE 227, was to become the world's first turboprop aircraft to fly when, on 30 September 1945, Gloster's Eric Greenwood was to take it aloft on the power of two 750eshp and 1.000lb s.t. Rolls-Royce Trents. Later, when fitted with smaller diameter propellers, these figures shifted to 350eshp and 1.400lb s.t. The Trent was a Derwent II modified to take a forward drive shaft, a reduction gearbox and a five-bladed propeller. While the Trent was not a success in itself, its development and flight testing contributed materially to the early emergence of its successor, the Rolls-Royce Dart.
Gloster Meteor I EE227 with Derwents converted by Rolls-Royce to drive airscrews (as Trents) - the first turboprop aircraft
The Trent-Meteor in flight, with the starboard engine closed down and the propeller feathered. The extra fin area, in the form of small surfaces on the tailplane leading edge, was needed for directional stability with the propeller installation.
The Trent Meteor, modified Mk.III EE227, was the world's first turboprop.
Один из опытных "Метеоров" с ТВД RB.50 "Трент"
20 сентября 1945г.: EE227, 18-й серийный Meteor, стал первым в мире турбовинтовым самолетом. На самолете были установлены ТВД Rolls-Royce Trent.
A Gloster Meteor fitted experimentally with Rolls-Royce Trent gas-turbines driving five-blade airscrews.
The Trent-Meteor was an early Mark I airframe converted to have the new engine installation. The early sideways opening cockpit canopy is shown.
Trent Meteor